Menu
 

Itämeren bunkrausaluksen kölinlasku

Alankomaalaisen laivanrakentajan Damenin kiinalaisessa Yichangin tehtaassa järjestetyn juhlallisen kölinlaskun myötä aloitettiin energiayhtiö Elengerin LNG-bunkrausaluksen rungon kokoaminen. Tallinkin kanssa samaan yhtiöön kuuluvan Elengerin alus valmistuu vuoden päästä ja saapuu Suomenlahdelle ensi vuoden loppupuoliskolla.

Elengerin hallituksen jäsenen Kalev Reiljanin mukaan kyse on käytännössä LNG-terminaalista. ”Kun yleensä alukset purjehtivat terminaalin luo, niin nyt tämä liikkuva terminaali tulee itse asiakasalustensa luo”, Reiljan kertoo.

”Tämänkaltaisia aluksia on maailmassa ainoastaan viisi. Eesti Gaasin alus tulee olemaan kuudes ja ainoa Itämeren pohjois- ja itäosissa. Suomen ja Viron satamien lisäksi aioimme palvella myös latvialaissatamia”, lisää Reiljan.

Elengerin bunkrausaluksen ensimmäiset osat leikattiin kaksi kuukautta sitten 8 mm:n paksuisesta metallilevystä laivan konehuonetta ja lastiruuman väliseinää varten. Laivarungon kokoaminen kestää tämän vuoden loppuun. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan LNG-säiliöt asennetaan marraskuussa ja alus lasketaan vesille ensi vuoden maaliskuussa. Meritestien jälkeen alus on valmis saapumaan Viroon kesällä 2020 ja aloittaa LNG-asiakkaiden palvelemisen Itämerellä seuraavana syksynä.

LNG-bunkrauslaivan palvelualueeksi muodostuu Itämeren pohjois- ja itäosa, ennen kaikkea Suomenlahti. LNG-alus pystyy bunkraamaan tankkereita ja kauppa-, palvelu-, risteily- ja työaluksia niin avomerellä kuin satamissakin. Sen säiliöt voivat kerrallaan varustaa asiakaslaivojaan 6000 kuutiolla nestemäistä maakaasua (-163 °).

Pituudeltaan lähes satametrisen LNG-laivan rakentaa alankomaalainen Damen. Laiva valmistuu äärimmäisen tiukkoja turvallisuusvaatimuksia noudattaen. Monet ohjausjärjestelmät kaksoisvarmistetaan. Bunkrausalus tulee kuulumaan jääluokitukseen 1A ja se palvelee asiakkaitaan ympärivuotisesti.

LNG-aluksen rakentamisen rahoittaa Tallinkin suuromistajien muodostama investointiyritys Infortar. Rahoitusta saadaan myös Euroopan Unionilta. Elenger on solminut Infortarin kanssa pitkäaikaisen sopimuksen aluksen operoinnista, sekä Tallinkin kanssa teknisestä tuesta ja miehistöstä.

LNG:n eli nestemäisen maakaasun energiasisältö on korkea, eikä sen käyttämiseen vaadita maakaasuverkon olemassaoloa. LNG-kaasua käytetään energiantuotannossa sekä maa- ja meriliikenteessä. Kyse on ympäristöystävällisestä polttoaineesta, joka mahdollistaa CO2-, NOx- ja SOx-pitoisten pakokaasujen olennaisen vähentämisen, eikä tuota käytännössä lainkaan nokihiukkasia.

Elenger varustaa asiakkaitaan maakaasulla niin putkikaasun, paineistetun maakaasun (CNG) kuin nestemäisen maakaasunkin muodossa. Lisäksi yritys myy sähköä kotitalouksille ja yrityksille sekä kehittää erilaisia energiantuotantoratkaisuja. Elengerillä on 50 000 asiakasta ja 240 työntekijää.

Damen Shipyards Groupiin kuuluu 36 laivanrakennus- ja telakkayritystä, joissa työskentelee yli 12 000 ihmistä. Damen on rakentanut yli 6500 laivaa yli sataan eri maahan. Yritys valmistaa asiakkailleen keskimäärin yli 175 laivaa vuodessa.

Elengerin LNG-bunkrausaluksen perustiedot:

  • Tilavuus – 6000 m3
  • Kantavuus – 3300 tonnia
  • Pituus – 99,8 metriä
  • Leveys – 18,6 metriä
  • Nopeus – 13,4 solmua
  • Valmistumisajankohta – 2020