Elenger aloittaa Hangon satamassa LNG käyttöisten alusten bunkrauksen
Elenger on aloittanut laivojen tankkaamisen, eli bunkrauksen, nesteytetyllä maakaasulla (LNG) Hangon satamassa. Yhtiö vastaa jo LNG-käyttöisten alusten bunkrauksesta Helsingissä ja Tallinnassa. Hangon sataman alueella bunkraus on aloitettu Elokuusta lähtien säännöllisesti. Elenger tankkaa jatkossa Tallinkin Mega Starin lisäksi kahta muuta uutta rahtialusta.
Hangossa bunkrattavat alukset ovat UECCn omistamat Auto Energy ja sen sisaralus Auto Eco. Näitä aluksia käytetään pääasiassa ajoneuvojen kuljettamiseen Euroopasta Suomeen ja Venäjälle. Molemmat alukset ovat ympäristöystävällisiä ro-ro-aluksia, jotka ovat jääluokitukseltaan A1 Super. Alusten kymmenelle kannelle mahtuu yhteensä 4 000 ajoneuvoa.
”Matkustajalaivojen lisäksi yhä useammat uudet rahtialukset siirtyvät käyttämään LNG-teknologiaa. Nesteytetty maakaasu tulee väistämättä korvaamaan merikäytössä dieselpolttoaineet, joka tulee vaikuttamaan erittäin positivistisesti Itämeren veden- ja ilmanlaatuun”, Kalev Rejlan Elengerin hallituksesta kertoo.
Ennen Hangon sataman ensimmäistä bunkrausta Elenger suoritti pitkän testijakson satamassa. Testijakson tarkoituksena oli minimoida mahdolliset LNG-bunkraukseen liittyvät riskit.
”Huolellinen testijakso ja kokeneiden asiantuntijoidemme osaaminen pitivät huolen, että ensimmäinen bunkraus Hangon satamassa sujui suunnitelmien mukaan”, Rejlan toteaa.
Seuraavien kuukausien aikana Elenger suorittaa Hangossa truck-to-ship periaatteella bunkrauksia kerran viikossa. Yhden aluksen tankkaukseen käytetään neljää semi-traileria, joihin mahtuu yhteensä 72 tonnia nesteytettyä maakaasua. Helsingissä tehtävissä bunkrauksissa Elenger tuo nesteytetyn maakaasun Vysotskin LNG-nesteytyslaitokselta. Yhtiö suunnittelee tuovansa myös Hangon satamaan nesteytetyn maakaasun samalta laitokselta, jonka käyttöönotto on varmistettu Elengerin asiantuntijoiden johdolla.
Elenger on saavuttanut alueellaan aseman johtavana nesteytetyn maakaasun toimittajana ja yhtiö on Pohjois-Euroopan suurimpia toimijoita, jotka toteuttavat tankkauksia truck-to-ship periaatteella. Viime vuonna yhtiö toimitti maakaasulähteistään eri puolilla Venäjää, Suomea, Liettua ja Puolaa yli 16 000 tonnia nesteytettyä maakaasua asiakkailleen.
Hollantilainen laivavalmistaja Damen rakentaa tällä hetkellä Elengerille uutta LNG-bunkraukseen tarkoitettua merialusta, jonka on tarkoitus tehdä bunkrauksia Itämeren alueella. Alus valmistuu vuonna 2020 ja aloittaa ympäristöystävällisten laivojen bunkrauksen Suomenlahden alueella.
Nesteytetty maakaasu on suurenergistä ja sitä voidaan käyttää polttoaineena merellä ja maalla sekä energialähteenä alueilla, joihin maakaasuputkia ei voida rakentaa. Nesteytetty maakaasu on ympäristöystävällinen polttoaine, jonka hiilidioksidi-, rikki- ja typpipäästöt ovat pienempiä kuin merikäytössä yleisillä dieselpolttoaineilla. Nesteytetyn maakaasun hiukkaspäästöt ovat myös alhaisia.